Portuguese for Foreigners, level A2 (309_16_1S)

Tutoring: Ana Catarina Matos – Ana Santos – Cláudia Martins – Joana Câmara – Lúcia Mascarenhas



The Camões, Instituto da Cooperação e da Língua (Camões, I.P.) is launching an online course entitled Portuguese for Foreigners, level A1. The course will be totally delivered online, using a course management system as well as other useful software (see requirements below).

I - Objectives

(Back to top)

The main objective of this course is to give an opportunity to those who want to learn Portuguese to do it online. In the A2 level course, students learn to understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment). They will learn to communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information and to describe in basic terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.

II - Participants

(Back to top)

The course is aimed at those who want to further their knowledge of the Portuguese language.

III - Organization and methodology

(Back to top)

The course is divided into 12 weekly modules, typically structured into five components: 1. Reading; 2. Listening; 3. Grammar; 4. Written expression; 5. Speaking.

It is expected that participants spend six hours a week in various ongoing activities:

  1. Autonomous work: Reading and listening materials for the modules that make up the course; execution of various tasks and exercises, including grammar;
  2. Working with the tutor: 30 minutes per week of oral interaction with the respective tutor; interaction through the platform forum about doubts, difficulties and other topics of interest to the participants.

IV - Assessment

(Back to top)

Assessment of the course is based on a continuous assessment of various items:

  1. Regular access to the platform;
  2. Questions submitted by email / forum / comments;
  3. Fulfillment of the platform tasks:
    • performing exercises of reading comprehension, listening comprehension and grammar activities;
    • writing an essay about the topic of each unit;
    • Skype interaction - ask and answer about a subject related to the theme of unity.
  4. To pass the course, students must participate in 2/3 of the oral interactions.

Participants who successfully attend this course will be awarded a certificate.

V - Number of participants

(Back to top)

20.

VI - Schedule

(Back to top)

VII - Fee

(Back to top)

There will be a 320 EUR fee. Payment will be made by bank transfer. We will send our bank account details to the selected participants.

VIII - Requirements

(Back to top)

Candidates must have:

IX - Certification

(Back to top)

Participants in this course who want to certify their proficiency in Portuguese language may apply to the examination of the Center for Portuguese Foreign Language Assessment (CAPLE) to obtain the Initial Certificate of Portuguese as a Foreign Language (CIPLE).

For further information please visit http://caple.letras.ulisboa.pt.

X - Teaching staff

(Back to top)

ANA CATARINA COIMBRA DE MATOS: Licenciada em Línguas e Literaturas Modernas – Variante de Estudos Portugueses e Ingleses, com Ramo de Formação Educacional, na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Doutora em literatura portuguesa na Universidade Autónoma de Madrid. Professora de Português – Língua Estrangeira em Madrid há 11 anos. A lecionar atualmente na Universidade Autónoma de Madrid/Centro de Língua Portuguesa Camões, IP.

ANA SOFIA ANDRADE SANTOS: Licenciada em Línguas e Literaturas Modernas – Variante de Estudos Portugueses e Alemães, com Ramo de Formação Educacional, pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. Mestre em Ciências da Educação – Análise e Intervenção em Educação pela mesma instituição e antiga investigadora do projeto ESCXEL - Rede de Escolas de Excelência. Professora de Português/Língua Portuguesa e Português Língua não Materna há 8 anos em escolas portuguesas. Coautora e colaboradora na produção de materiais didáticos e manuais escolares. A lecionar atualmente cursos a distância de Português para Estrangeiros no Camões, Instituto da Cooperação e da Língua, IP.

CLÁUDIA MARTINS: Licenciada em Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses (FCHS/UALG), e Mestre em Ciências da Linguagem (FCSH/UNL). Professora de Português Língua Estrangeira/Segunda desde 2006. Atualmente, colabora como docente em diversas instituições - Camões, I.P., FCSH/UNL, TheLisbonMBA (Católica/Nova), Berlitz Lisboa - e como tutora da Pós-Graduação em Ensino do Português Língua Não Materna (formação de professores, em regime de e-learning) da FCSH/UNL. Desenvolve investigação em Linguística no Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa desde 2013.

JOANA CÂMARA: Licenciada em Línguas e Literaturas Modernas - Variante de Português, Francês pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Mestre em Estudos de Teatro pela mesma Instituição. Colabora para o Instituto Camões desde 2007. Foi leitora na Faculdade de Filologia de Belgrado (Sérvia), onde desenvolve projetos culturais. É atualmente tutora de cursos a distância de Português a Estrangeiros.

LÚCIA MASCARENHAS: Licenciada em Línguas e Literaturas Modernas – Variante de Estudos Portugueses e Alemães e Mestre em Ensino do Português como Língua Segunda e Estrangeira, pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. Professora de Português Língua Estrangeira e colaboradora do Camões, Instituto da Cooperação e da Língua, IP, desde 2005. Autora e co-autora de manuais escolares e materiais didáticos na mesma área. Tutora dos cursos a distância de Português para Estrangeiros no Camões, Instituto da Cooperação e da Língua, IP, desde 2007.